|
|
|
Interpunkcja c.d. |
<-Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat-> |
Autor |
Wiadomość
|
nash
|
Wysłany: Wto 1:01, 15 Wrz 2009 Temat postu: Interpunkcja c.d. |
|
|
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
|
Problem tyczy się interpunkcji. Oto przykłady :
A) Uczeń, kończący szkołę, powinien … Uczeń, skończywszy szkołę, powinien …
B) W szkołach prowadzone są zajęcia aż z dwóch języków obcych, ale mimo tego uczeń, kończący szkołę, nie włada biegle w ani jednym języku.
C) W szkołach prowadzone są zajęcia aż z dwóch języków obcych, ale mimo tego uczeń, który ukończył szkołę, nie włada biegle w ani jednym języku.
D) W szkołach prowadzone są zajęcia aż z dwóch języków obcych, ale mimo tego kończący szkołę uczeń nie włada biegle w ani jednym języku.
E) Kończąc szkołę o profili lingwistycznym, powinno władać się biegle w języku obcym.
Czy zostały dobrze postawione przecinki ??? Stylistyka zła ? Jeśli nie, to czemu nie ? Proszę o wyjaśnienie, albo o odesłanie do danej strony www
F) „Jednak już pod koniec panowania dynastii saskiej grupa magnatów, skupiona wokół rodziny Czartoryskich, wysuwała koncepcję…”
G) „Z inicjatywy Familii na sejmie konwokacyjnym w 1764r. przeprowadzono wiele reform, usprawniających pracę sejmu.”
W przykładzie F intuicja podpowiada przecinek, ale wolę nie ufać moje intuicji. Czemu jest tam przecinek ? Wszelkie określenia przymiotnikowe PO rzeczowniku oddzielamy przecinkiem ? Tak też jest w przykładzie G. Zgadza się ?
Przed „i” nie stawia się przecinka, jednak w niektórych tekstach zostaje on postawiony. Czemu ?
Z góry dziękuje za odpowiedź.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
scorpio44
|
Wysłany: Śro 22:12, 16 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Dołączył: 12 Lip 2009
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Skąd: Elbląg
|
To ja odpowiem na pierwszą część pytania, czyli dotyczącą przykładów od A) do E).
Najpierw taka uwaga, że w zdaniach B), C) i D) zamiast "mimo tego" powinno być "mimo to" (mimo zasadniczo łączy się z dopełniaczem, ale utarty zwrot mimo to jest wyjątkiem). Teraz kwestia przecinków:
W przykładzie A) w pierwszym zdaniu nie powinno być żadnego przecinka, w drugim są postawione właściwie.
W przykładzie B) również niepotrzebnie wydzielony jest przecinkami fragment "kończący szkołę".
Przykład C) OK.
Przykład D) OK. Warto zauważyć, że od przykładu B) to zdanie różni się tylko szykiem (widać tym samym wyraźnie, że przecinki w zdaniu B) były niepotrzebne).
Przykład E) OK pod względem przecinków, ale za to z literówką ("profili").
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez scorpio44 dnia Śro 22:13, 16 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
nash
|
Wysłany: Czw 1:23, 17 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
|
Zawsze miałem problem z interpunkcją. Czas z tym walczyć ! Od pewnego czasu cierpię na nadmiar przecinków, a wszystko przez zdania typu F i G. Czemu tam jest ten przecinek ? „Jednak już pod koniec panowania dynastii saskiej grupa magnatów, skupiona wokół rodziny Czartoryskich, wysuwała koncepcję…” Czy można pominąć przecinek po magnatów ? Jak w ogole wyczuć kwestię tego przecinka ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Karen
|
Wysłany: Czw 11:02, 17 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Dołączył: 14 Lut 2008
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 12 razy
|
Według mnie w tym zdaniu przecinki mogą być lub nie muszą, w zależności od znaczenia. Jeżeli fakt należenie do otoczenia rodziny Czartoryskich jest cechą określającą (czyli: właśnie ci magnaci, wyłącznie magnaci z otoczenia Czartoryskich), to przecinki nie są potrzebne. Jeżeli natomiast jest to informacja uzupełniająca, ale niekonieczna, przecinki muszą się pojawić. Analogicznie jak w języku angielskim (zdania z "which" i "who").
Nie wiem, czy to wystarczająco dobrze wyjaśniam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Strona 1 z 1 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|